Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Verslag lezing filmgeschiedenis door Constant Hoogenbosch

Opmaat naar een cyclus van vier historische films in de komende maanden

Op donderdagavond 21 oktober gaf Constant Hoogenbosch een lezing over de ontwikkeling van de speelfilm na de tweede wereldoorlog in Italië, Groot Brittannië en Frankrijk.
Constant is filmkenner bij uitstek en bovendien een dynamisch spreker. Hij nam ons aan de hand middels een groot aantal filmfragmenten. Zo liet hij ons zien hoe in elk van de drie landen de speelfilm zich ontwikkelde als antwoord op de sociaal maatschappelijke dynamieken na WO.II. Vaak waren het zeer geëngageerde films, ‘vrije’ films, gemaakt buiten de restricties van de filmindustrie en met eigen wetten en regels.

In Italië ontstond op deze wijze de Neorealistische film met regisseurs als Visconti en Vittorio de Sica. In Engeland was het de New Wave, ook wel het Kitchen Sink Realism (Gootsteen Realisme) genoemd met latere regisseurs als Ken Loach en Mike Leigh. Voor Frankrijk keek Hoogenbosch naar de ontwikkeling van de Nouvelle Vague, als intellectualistische stroming die ontstond als reactie op de Hollywood filmindustrie. Als bekende regisseurs werden hier Agnes Varda, Jean Luc Godard en Francois Truffaut besproken.
Cyclus van 4 klassieke films

Het was een zeer rijk gevulde avond met een ademloos luisterend en kijkend publiek. Een avond die smaakte naar meer. Dus werd al vast vooruit gekeken naar de cyclus van vier historische films die de komende wintertijd worden vertoond. Het betreft hier een nieuw samenwerkingsproject van De Voet en de Fransche School.

Voor het najaar staan geprogrammeerd Ladri di biciclette (de fietsendief) van Vittoria de Sica uit 1948 (op 31 oktober) en Á bout de souffle van Godard uit 1960 (op 21 november). Zie de filmagenda van de Fransche School.

Frans Huber